BIP

e-Dziennik

Hymn szkolny


hymn szkoły - podkład muzyczny

hymn szkoły - wersja z wokalem

Tu, gdzie płynie rzeka Warta
Jest miasteczko ukochane.
W nim ma szkoła sercu bliska,
Ja jej wierny pozostanę.

Ref. Patronem naszym Stanisław Skarżyński
Chciałbym być wielkim, takim jak był On,
By sławić imię naszej, drogiej Szkoły,
By pamięć o Nim żywa była wciąż.

Tu koledzy, koleżanki,
Me przyjaźnie i rozterki.
Tu zdobywam wiedzę wszelką,
By wyruszyć w świat szeroki.

Ref. Patronem naszym Stanisław Skarżyński
Chciałbym być wielkim, takim jak był On,
By sławić imię naszej, drogiej Szkoły,
By pamięć o Nim żywa była wciąż.

Zebrania z rodzicami

Dwa miesiące w szkole - nie przed komputerem!

Wróciliśmy do szkoły po feriach zimowych i z wielką ochotą zabraliśmy się do nadrabiania różnych aktywności. Okoliczności sprzyjały temu, by dużo się działo!

  • W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie przygotowywali się do Dnia Babci i Dziadka. W świetlicy potraktowaliśmy to święto, jako okazję do rozmów o kulturze stołu. Spotkania z dziadkami i różne uroczystości rodzinne są świetną okazją do wykazania się umiejętnością eleganckiego zachowania przy stole i estetycznego jedzenia. Zapoznawaliśmy się z różnymi zasadami savoir vivre, które w praktyce (z konieczności trochę „na niby”) próbowaliśmy zastosować. Było przy tym dużo śmiechu, ale też sporo pożytecznej nauki.
  • Ćwiczyliśmy też umysł budując z klocków Lego, prezentując własne układanki z puzzli i rozwiązując różne łamigłówki. Poznaliśmy różne ciekawostki o funkcjonowaniu mózgu, na przykład, że prawa część ciała zarządzana jest przez lewą półkulę mózgową i odwrotnie. Sprawdziliśmy, które oko mamy silniejsze; czy to samo, co ręka. Okazało się, że niektórzy z nas mają wiodącą rękę prawą a oko lewe! Dowiedzieliśmy się co trzeba spożywać, co robić, czego unikać, by dbać o własny mózg. Obchodziliśmy w ten sposób w styczniu Dzień Klocków Lego i Dzień Łamigłówek, a w marcu Światowy Tydzień Mózgu.
  • Rozmawialiśmy też o tym, że „miłość nie jedno ma imię”. Walentynki to okazja, by zastanowić się nad tym co to jest miłość, kogo i co kochamy, w jaki sposób wyrażamy to uczucie. Ilustracją pomysłów dzieci są wykonane na zajęciach plakaty i figurki z masy solnej.
  • Gościliśmy Panią Anetę Rybińską, osobę niewidomą, która pracuje jako psychoterapeutka. Zaintrygowała nas czytaniem palcami, pisaniem bez liter, zaprezentowała nam pismo alfabetem Braille’a, którym posługują się niewidomi. Każde dziecko otrzymało na pamiątkę spotkania swoje imię i nazwisko napisane w ten sposób. Pokazała różne przedmioty, które ułatwiają życie osób z tą niepełnosprawnością. Po spotkaniu z panią Anetą wiemy, kiedy i w jaki sposób należy pomagać osobom niewidomym.
  • Znamy język ojczysty i pięknie posługujemy się z nim! W Dniu Języka Ojczystego świetnie bawiliśmy się porównując słowa w języku polskim sprzed kilkuset lat z obecnymi słowami. „Facelet”, „igra”, „paradzić się” i wiele innych… Trudno byłoby nam porozumieć się z przodkami, jednak mimo tego, że język się zmienia, cały czas pozostaje językiem ojczystym! Nie każdy naród i nie każdy język przetrwał w historii ludzkości. My przetrwaliśmy mimo wielu burz, a zawdzięczamy to w ogromnej mierze tym, którzy dbali o prawo do posługiwania się językiem polskim wtedy, gdy Polski nie było na mapie. Poznaliśmy historię małych bohaterów, czyli dzieci z Wrześni, które zbuntowały się, gdy kazano im modlić się i uczyć w języku niemieckim, za ich przykładem poszli uczniowie z wielu szkół w zaborze pruskim.
  • W marcu pamiętaliśmy o Żołnierzach Wyklętych. Czytane opowiadania, teledyski pomogły przybliżyć dramatyczne historie bohaterów, którzy po wojnie walczyli o wolność Polski. Okazało się, że wśród dzieci było kilkoro, które mimo młodego wieku, mają sporą wiedzę na ten temat.
  • Marzec to także miesiąc kobiet, poezji, wody i życia! Oczywiście poświęciliśmy czas sławnym i ważnym kobietom, nie zapominając o najważniejszych w życiu dzieci; mamach, babciach i siostrach. Zaczęliśmy rozmawiać o poezji „bez której można żyć, ale nie można owocować”, zrobiliśmy tez gazetkę poświęconą wodzie….. i to na razie koniec naszej aktywności. Czekamy na zdrowsze czasy, mamy nadzieję, że wrócimy niedługo do szkoły. ..

Uczniowie chętnie uczestniczą w proponowanych przez nas krótkich zajęciach. Mamy świadomość, że najbardziej porywa je ruch, zabawa i … komputer. Staramy się więc tak organizować aktywność świetlicy, by zaspokoić te potrzeby dzieci, a jednocześnie wzmacniać ich umysł, emocje i ducha…

 

Galeria zdjęć - Dwa miesiące w szkole - nie przed komputerem

Pandemia, Boże Narodzenie i ferie.

W trudnym czasie pandemii, gdy koniecznością stało się zdalne nauczanie, ze świetlicy korzystało tylko  kilkoro dzieci.  

Do  codziennych świetlicowych zajęć włączyliśmy przygotowanie się do Świąt Bożego Narodzenia. Sprzyjało to tworzeniu przyjemnej atmosfery przeciwnej do pochmurnej aury na dworze i obaw, które udzielają się dzieciom, a wynikają z powszechnej  niepewności spowodowanej  obecnością wirusa.

Przygotowywaliśmy różnorodne ozdoby świąteczne i rozmawialiśmy o tym co upamiętniają Święta Bożego Narodzenia, o świętym Mikołaju, którego znają wszystkie dzieci  na świecie, o zwyczajach bożonarodzeniowych w  naszych domach.

Każde dziecko ma pozytywne skojarzenia z obchodzeniem tych świąt; bliskość, serdeczność rodziny, prezenty, choinka, kolorowe światła w domu, na dworze, na ulicach. Nietrudno dzieciom zrozumieć, że takiej bliskości

 i atmosfery potrzebują wszyscy, i że nie każdy jej doświadcza. Bardzo chętnie przyjęły propozycję okazania solidarności osobom, które są szczególnie poszkodowane przez pandemię, czyli mieszkankom Domu Pomocy Doraźnej prowadzonemu  przez Siostry  Bernardynki w Warcie. Obecny czas izolacji jest dla nich szczególnie trudny. Oczywiście bez Rodziców uczniów inicjatywa ta nie mogłaby być zrealizowana! Dzieci zebrały kosz słodyczy, napisały oraz nagrały wspólnie z opiekunami życzenia. Do akcji włączyły się  także Świetliczaki, które nie korzystały w tym czasie ze świetlicy. Dostarczony prezent wywołał wzruszenie i wdzięczność. Bardzo miło było też uzyskać odpowiedź, która dowodzi, jak wielką radość sprawiły życzeniami.

Oto treść maila otrzymanego od Sióstr Bernardynek:

 Pokój i Dobro!

W imieniu Sióstr Bernardynek i naszych Pensjonariuszek Domu Pomocy Doraźnej im. św. Franciszka z Asyżu serdecznie dziękujemy za te bardzo oryginalne, miłe oku i sercu , życzenia. Brawo !!!

Odwzajemniamy się, życząc,  by spotkania z Nowonarodzonym Jezusem Chrystusem dokonywały się tam, gdzie się Go nie spodziewacie. Niech Jego błogosławieństwo nieustannie Wam towarzyszy.

Z serdecznościami
s. Józefa Maria Revai
Przełożona Klasztoru i Domu Pomocy

Ostatnie tygodnie grudnia, to czas kiedy wszystkie dzieci z niecierpliwością czekały na święta i ferie.

Żeby były one radosne muszą być przede wszystkim bezpieczne. Dlatego też, w ramach zajęć świetlicowych zostały podjęte działania mające na celu uświadomienie naszym uczniom niebezpieczeństw, z jakimi mogą spotkać się podczas ferii. Dzieci chętnie podjęły temat, szczególnie skupiły się na zagrożeniach w sieci. Przygotowały plakaty zawierające przestrogę dla siebie i innych. Zaangażowanie i aktywność dzieci podczas zajęć były dowodem na to, że mają one świadomość problemu. Wierzymy w to, że uchroni ona naszych uczniów…

Mamy nadzieję, że w styczniu  będziemy mogli spotkać się w pełnym składzie, spędzając ze sobą czas z pożytkiem, zabawą, przyjemnością po bezpiecznie spędzonych feriach.

Galeria zdjęć - Pandemia, Boże Narodzenie i ferie

Jesień w świetlicy szkolnej

Po długiej przerwie dzieci wróciły do szkoły i do…świetlicy.

 Są wśród nic pierwszoklasiści, dla których świetlica stanowi swego rodzaju połączenie doświadczeń przedszkolnych ze szkolną rzeczywistością.

Na początku sporo czasu poświęciliśmy wspólnie z dziećmi  na poznawanie siebie, organizowanie zajęć, ustalanie zasad  i reguł, które pozwolą  dobrze, bezpiecznie funkcjonować.  

Oprócz tego jednak dużo się działo!

 W naszej grupie jest wiele dzieci obdarzonych artystycznymi zdolnościami. Kilkoro z wielką pasją wykonuje prace plastyczne. Nie trzeba ich namawiać do wykonania rysunku, malowania, wyklejania.  Prace zwracają uwagę stałych bywalców i gości świetlicy. Mamy wspaniałych konstruktorów. Klocki lego są budulcem ujawniającym ich wyobraźnię. Dzieci uświetniły w świetlicy Dzień Drzewa i Dzień Muzyki wykonując z  klocków  drzewa, a nawet …nuty. Uczniowie pokazali  też, jak skutecznie  i  efektownie potrafią współpracować. Wykonali w dwóch grupach prace plastyczne przedstawiając drzewo, opisując jego charakterystykę.

 Wśród dzieci są  także osoby obdarzone talentami muzycznymi. Zaprezentowały one instrumenty muzyczne, na których uczą się grać. Jeśli nawet jeszcze za wcześnie, by przedstawić utwór, bo niektórzy stawiają pierwsze kroki w tej dziedzinie, to niezwykle atrakcyjne było pokazać wygląd i dźwięk akordeonu czy skrzypiec. Dzieci z dużym zainteresowaniem oglądały występy kolegów. Wielu z nich po raz pierwszy widziało te instrumenty „na żywo”. Dzień muzyki został uświetniony wieloma rodzajami instrumentów:  na akordeonie uczy się grać Oskar z klasy I, na skrzypcach  Kornelia z klasy I, na flecie zagrała Ola z klasy I a na dzwonkach w duecie wystąpili Hania i Bartłomiej z klasy III. Swoje umiejętności zaprezentował Julian z III klasy.

Dużą atrakcją jesieni w świetlicy był Dzień Kundelka. Okazało się, że wszyscy „świetliczanie” mają w domu zwierzaka, a niektórzy nawet kilka. Dzień Kundelka był świetną okazją, by się pochwalić swoimi pupilami. Zrobiliśmy galerię zdjęć zwierząt – przyjaciół. Dzieci mają dużo wiadomości o zwierzętach, potrafiły w bardzo ciekawy sposób o nich mówić i ….potrafiły siebie wzajemnie słuchać.

Jesień to także  czas pamięci. Pamiętaliśmy  o  wielkim Polaku  Janie Pawle II.  Dzieci z dużym zainteresowaniem oglądały animowany film  o nim.   Rozmawialiśmy też o osobach, którym winniśmy pamięć jako mieszkańcy Warty; o bohaterach powstania styczniowego, o patronie szkoły.  Uczniowie, mimo bardzo młodego wieku, wykazali  duże zainteresowanie  ludźmi i wydarzeniami z tak odległej dla nich przeszłości. Mamy nadzieję, że buduje to ich szacunek wobec małej i dużej Ojczyzny.

 Tak więc jesień w świetlicy zaczęliśmy energicznie a kończymy nostalgicznie. Teraz czekają nas nowe zadania i wyzwania. Ufamy, że będą one miały miejsce w realu,  a nie online….

Galeria zdjęć - Jesień w świetlicy szkolnej