W dniach od 8 do 21 czerwca 2025 roku uczniowie klas siódmych naszej szkoły uczestniczyli w mobilności edukacyjnej do Grecji, zrealizowanej w ramach akredytowanego projektu Erasmus+. Partnerem zagranicznym było 4o Gimnazjum w Katerini, z którym prowadzimy współpracę na rzecz edukacji międzykulturowej i rozwoju kompetencji uczniowskich, w tym w obszarze zrównoważonego rozwoju. Była to druga edycja tego projektu. Jego pierwsza część przeprowadzona została jesienią 2024 roku, także w Grecji.
W mobilności uczestniczyło 16 uczniów w wieku 13–14 lat i dwie nauczycielki – pani Aleksandra Kamola i pani Anna Łuczak, sprawujące opiekę dydaktyczną i organizacyjną.
Głównym celem wyjazdu było rozwijanie świadomości ekologicznej w kontekście europejskim, przy jednoczesnym wzmacnianiu kompetencji językowych, cyfrowych i społecznych. Program mobilności skupiał się na takich zagadnieniach, jak ochrona środowiska, zmiany klimatu, gospodarka odpadami, bioróżnorodność i odpowiedzialna postawa obywatelska wobec wyzwań ekologicznych.
Uczniowie pracowali w międzynarodowych zespołach metodą projektową, uczestniczyli w warsztatach, zajęciach terenowych, spotkaniach z lokalną społecznością i wywiadach. Tworzyli własne materiały edukacyjne w języku angielskim, z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Program mobilność podzielono na część edukacyjną i kulturową.
W programie znalazły się m.in.:
– warsztaty tematyczne z zakresu ekologii, środowiska.
– lekcje o systemach zarządzania odpadami i recyklingu,
– zajęcia plenerowe na wybrzeżu Riwiery Olimpijskiej,
– praca nad wspólnym przewodnikiem ekologicznym,
– integracyjne zajęcia kulturowe z elementami lokalnej muzyki i tradycji,
– aktywne zwiedzanie miejsc dziedzictwa kulturowego (m.in. Meteory, Stary Panteleimon, Platamonas, Skiathos).
Zajęcia realizowano w języku angielskim, co umożliwiało uczestnikom praktyczne rozwijanie kompetencji językowych w środowisku międzynarodowym.
Celem projektu, było osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Po zakończonej mobilności uczniowie:
– potrafią analizować przyczyny i skutki zanieczyszczeń środowiska,
– znają różnice w systemach ekologicznych Polski i Grecji,
– korzystają z cyfrowych narzędzi do tworzenia materiałów edukacyjnych,
– potrafią komunikować się po angielsku w sytuacjach codziennych i edukacyjnych,
– pracują w grupie międzynarodowej, przyjmując odpowiedzialność za efekty wspólnej pracy,
– podejmują refleksję nad indywidualnym wpływem na stan środowiska.
Integralną częścią projektu było tworzenie bloga edukacyjnego, w którym uczniowie, podzieleni na zespoły, dokumentowali swoje obserwacje, refleksje i działania podejmowane podczas pobytu w Grecji. Tematyka bloga koncentruje się wokół przyrody, codzienności oraz dziedzictwa kulturowego regionu Riwiery Olimpijskiej. Blog dostępny jest pod adresem: http://lets-travel-together.pl/the-future-of-the-earth-is-in-our-hands-results/
Udział w mobilności w ramach programu Erasmus+ wpisuje się w strategię rozwoju Szkoły Podstawowej w Warcie jako placówki nowoczesnej, otwartej na międzynarodową współpracę i edukację opartą na wartościach. Projekt wzmocnił kompetencje uczniów i nauczycieli, podniósł atrakcyjność oferty edukacyjnej i zintegrował społeczność szkolną wokół idei odpowiedzialności za przyszłość planety.
Zachęcamy do śledzenia strony szkoły oraz profilu na Facebooku.
Galeria zdjęć - Wyjazd 2025 (wiosna)
Razem z nami śledźcie, jak uczniowie stają się częścią europejskiej zmiany na rzecz lepszego jutra.